영광스러운 모습으로 변형되시다(막 9:2-13; 눅 9:28-36)
(1) 엿새 후에 예수께서 베드로와 야고보와 그 형제 요한을 데리시고 따로 높은 산에 올라가셨더니
(2) 그들 앞에서 변형되사 그 얼굴이 해 같이 빛나며 옷이 빛과 같이 희어졌더라
(3) 그 때에 모세와 엘리야가 예수와 더불어 말하는 것이 그들에게 보이거늘
(4) 베드로가 예수께 여쭈어 이르되 주여 우리가 여기 있는 것이 좋사오니 만일 주께서 원하시면 내가 여기서 초막 셋을 짓되 하나는 주님을 위하여, 하나는 모세를 위하여, 하나는 엘리야를 위하여 하리이다
(5) 말할 때에 홀연히 빛난 구름이 그들을 덮으며 구름 속에서 소리가 나서 이르시되 이는 내 사랑하는 아들이요 내 기뻐하는 자니 너희는 그의 말을 들으라 하시는지라
(6) 제자들이 듣고 엎드려 심히 두려워하니
(7) 예수께서 나아와 그들에게 손을 대시며 이르시되 일어나라 두려워하지 말라 하시니
(8) 제자들이 눈을 들고 보매 오직 예수 외에는 아무도 보이지 아니하더라
(9) 그들이 산에서 내려올 때에 예수께서 명하여 이르시되 인자가 죽은 자 가운데서 살아나기 전에는 본 것을 아무에게도 이르지 말라 하시니
(10) 제자들이 물어 이르되 그러면 어찌하여 서기관들이 엘리야가 먼저 와야 하리라 하나이까
(11) 예수께서 대답하여 이르시되 엘리야가 과연 먼저 와서 모든 일을 회복하리라
(12) 내가 너희에게 말하노니 엘리야가 이미 왔으되 사람들이 알지 못하고 임의로 대우하였도다 인자도 이와 같이 그들에게 고난을 받으리라 하시니
(13) 그제서야 제자들이 예수께서 말씀하신 것이 세례 요한인 줄을 깨달으니라
진실로 너희에게 이르노니 여기 서 있는 사람 중에 죽기 전에
인자가 그 왕권을 가지고 오는 것을 볼 자들도 있느니라(마 16:28)
이 구절은 난해구절 중 하나로 꼽힙니다. 예수께서 왕권을 가지고 오시는 것이 무엇을 의미하는지에 대해 확실하지 않기 때문입니다. 문자 그대로만 해석하자면 재림 때에 오시는 것을 말씀 하시는 것 같은데, 만일 그렇다면 주님은 아직 오시지 않았고, 제자들은 이미 다 죽었기 때문에 말씀에 큰 문제가 생깁니다.
그래서 대부분의 학자들은 오늘 본문의 변화산 사건을 바로 예수님이 말씀 하신 인자가 왕권을 가지고 오시는 사건으로 해석합니다. 분명한 것은 변화산 사건은 바로 앞에 베드로가 고백했던 신앙고백에 대한 그리스도로서의 인증적 사건이라 할 수 있습니다.
오직 예수 외에는
본 사건은 공관복음에 모두 등장하는 사건인데, 본 사건이 벌어진 시간적 배경을 마태와 마가는 베드로의 고백 후 엿새 후에 라고 기록하고, 누가는 이 말씀을 하신 후 팔일쯤 되어 라고 기록하여 혼동을 줍니다. 아마도 마태와 마가는 만 6일로, 누가는 날짜로만 계산을 했을 것입니다.
예수님은 베드로와 야고보, 요한만 데리고 높은 산에 올라가십니다. 누가는 예수님이 제자들과 기도하러 산에 올라가셨다 고 기록(눅 9:28)합니다. 이 높은 산이 어떤 산이냐에 대해서 남쪽 가버나움 다볼산, 북쪽의 헐몬산 등을 말하지만, 아직 가이사랴 지역에 머무신 것으로 보입니다. 그저 가이사랴 빌립보 지역에서 가장 높은 산등성이라고 보는 것이 좋습니다.
그런데 갑자기 예수님이 변형되시어, 얼굴이 해같이 빛나고 옷이 빛과 같이 희어(2)졌습니다. 간혹 본질적인 변형을 주장하는 학자들이 있으나 과한 해석입니다. 예수님의 인성과 신성은 그대로이며, 그저 눈에 보이는 형체가 변화한 것입니다.
그때 갑자기 모세와 엘리야가 나타나 예수님과 함께 대화(3)를 나눕니다. 마태와 마가는 갑자기 모세와 엘리야가 등장한 것으로 기록하지만, 누가는 베드로와 및 함께 있는 자들이 깊이 졸다가 온전히 깨어나 예수의 영광과 및 함께 선 두 사람을 보더니(눅 9:32) 라고 실제를 기록합니다. 베드로 사도는 기도하는 시간에 계속 좁니다. 낮에 열심히 사역을 한 것 같습니다. 물론 더 열심히 하신 예수님은 깨어 있습니다.
졸던 그들이 너무 밝아서였을까요? 깨어보니 모세와 엘리야가 예수님과 대화를 나누고 있습니다.
제자들은 그들이 어떻게 모세와 엘리야라고 확신했을까요? 아마도 본능적으로 알았을 것으로 생각됩니다. 조상들을 통해서 전해져 내려온 그들의 이미지와 딱 맞아 떨어지지 않았을까요? 아니면 예수님과 그들이 대화하는 것을 듣고 알았을 수도 있습니다.
그런데 왜 하필 모세와 엘리야일까요? 모세는 구약의 율법(말씀)을 상징하는 자이며, 엘리야는 구약의 선지자(말씀&능력)를 대표하는 자입니다. 예수님의 십자가 사역은 하나님의 말씀과 능력으로 응원을 받는 것입니다. 모세와 엘리야를 통해서 예표된 사역이 예수 그리스도 안에서 완성될 것입니다.
어쨌든 베드로는 이 놀라운 광경을 보고는 우리가 여기 있는 것이 좋사오니(4)라고 말하며, 그곳에 초막σκηνάς (스케나스skēnas) 셋을 지어 주님께 드리고자 합니다. 스케나스는 천막, 장막으로 당시 팔레스타인 풍습은 존경하는 사람에게 장막을 지어주는 풍습이 있었다고 합니다.
하지만 베드로가 이런 제안을 한 것에 대해서 누가는 자기가 하는 말을 자기도 알지 못하더라(눅 9:33b) 라고 기록합니다. 한참 졸다 깨서 잠꼬대를 하는 것과 같다는 것입니다. 그리스도의 영광을 사모하는 마음은 순수하지만, 이러한 베드로의 제안은 다시 한번 십자가 사역을 위해 예루살렘으로 나가야 하는 예수님의 발목을 잡는 사탄의 유혹입니다.
이제 하나님이 직접 개입하십니다. 이는 내 사랑하는 아들이요 내 기뻐하는 자니 너희는 그의 말을 들으라(5b) 제자들은 하나님의 음성을 구름 속에서 직접 들었습니다! 베드로의 열정은 예수님과 모세와 엘리야를 같은 수준으로 만들어 버리는 실수를 저질렀습니다. 그래서 하나님은 예수만이 하나님의 아들, 곧 하나님이심을 다시 한 번 계시하십니다. 그러므로 예수님의 말만 들어야 합니다.
하나님의 음성을 듣고 두려워 떠는(너무나 당연한 반응입니다) 제자들을 주님은 위로하십니다(7).
그리고 제자들이 눈을 들어보니 오직 예수 외에는 아무도 보이지 않습니다(8).
저는 이것이 오늘 사건의 핵심이라고 생각합니다. 오직 예수 밖에는 보이지 않는 것이 참 신앙입니다.
신앙생활을 할 때 우리가 집중해야 할 분은 오직 예수뿐입니다. 이는 마치 걸음걸이를 배우는 아이가 오직 엄마에게만 시선을 고정하는 것과 같습니다. 주변에 아무리 요란하고 유명하고 황홀한 것이 있다 해도 오직 예수만 바라볼 때 우리는 바로 걸을 수 있는 것입니다.
또한 성도는 목자이신 오직 예수의 음성만 듣고 따라야 합니다. 양은 목자의 음성(요 10:3)을 듣습니다.
달콤한 세상의 음악과 재미난 소리들이 난무하지만, 오직 목자의 음성에만 귀를 기울이고 목자의 음성만을 따르는 자가 참 양인 것입니다. 나는 요즘 무엇을 보고, 듣고 있는지 생각해봅시다.
예수는 그리스도
이제 세 명의 제자들은 놀란 가슴을 뒤로하고 예수님과 함께 하산합니다. 세상에 할 일이 많이 있습니다.
예수님은 말씀을 이루기 위해 예루살렘에 십자가를 지러 가셔야 합니다. 이것은 말씀에 예언된 것이고, 예수님을 선지자들을 통해서 하신 말씀을 이루러 이 세상에 오신 것입니다. 그렇다면 메시아가 오시기 전에 엘리야가 먼저 와야 한다는 말씀은 어떻게 된 것인가요?
이는 서기관들이 보라 여호와의 크고 두려운 날이 이르기 전에 내가 선지자 엘리야를 너희에게 보내리니(말 4:5)라는 구절을 들어 메시아가 오시기전에 엘리야가 와야 한다고 가르친 것을 의미합니다.
이에 예수님은 이미 엘리야가 왔지만 그들이 임의로 그를 대했고, 이제 메시야인 인자 역시 그들이 원하는 대로 임의로 대하여 십자가에 죽일 것을 다시 한 번 말씀(12) 하십니다. 그제서야 제자들이 세례 요한이 바로 엘리야였음을 깨닫습니다. 이로서 완벽하게 말씀이 증거한 그리스도가 예수이심이 증명된 것입니다.
마태는 베드로의 고백에 이어, 실제로 제자들이 변화산에서 그리스도의 본체를 목격하고, 하나님이 증언하시고, 예수께서 말라기의 말씀을 해석하심으로 예수님의 정체가 무엇인지 정확하게 보여줍니다.
여러분! 예수가 누구십니까? 그렇습니다. 그리스도요 살아계신 하나님의 아들, 곧 영존하시는 하나님이십니다. 이것은 더 이상 반박할 수 없을 정도로 제자들과 믿음의 선조들에 의해 우리에게 증언된 바입니다. 결단합시다. 오직 예수만 믿고, 오직 예수만 바라보기로…
오직 예수뿐입니다.
The Transfiguration
1 After six days Jesus took with him Peter, James and John the brother of James, and led them up a high mountain by themselves. 2 There he was transfigured before them. His face shone like the sun, and his clothes became as white as the light. 3 Just then there appeared before them Moses and Elijah, talking with Jesus.
4 Peter said to Jesus, “Lord, it is good for us to be here. If you wish, I will put up three shelters—one for you, one for Moses and one for Elijah.”
5 While he was still speaking, a bright cloud covered them, and a voice from the cloud said, “This is my Son, whom I love; with him I am well pleased. Listen to him!”
6 When the disciples heard this, they fell facedown to the ground, terrified. 7 But Jesus came and touched them. “Get up,” he said. “Don’t be afraid.” 8 When they looked up, they saw no one except Jesus.
9 As they were coming down the mountain, Jesus instructed them, “Don’t tell anyone what you have seen, until the Son of Man has been raised from the dead.”
10 The disciples asked him, “Why then do the teachers of the law say that Elijah must come first?”
11 Jesus replied, “To be sure, Elijah comes and will restore all things. 12 But I tell you, Elijah has already come, and they did not recognize him, but have done to him everything they wished. In the same way the Son of Man is going to suffer at their hands.” 13 Then the disciples understood that he was talking to them about John the Baptist.
“Truly I tell you, some who are standing here will not taste death before they see the Son of Man coming in His kingdom” (Matt 16:28)
This particular verse is considered one of the difficult passages. Because it is unclear what exactly the Son of Man coming in His kingdom means. If interpreted literally, it seems like it is referring to the Second coming of Jesus, but then the Lord has not returned yet. And because now that all twelve disciples passed away, there is a big problem with this word. That is why most scholars interpret today’s scripture of the Mount of Transfiguration as an event in which the Son of Man, whom Jesus spoke about, comes in His kingship. What we know for sure is that the transfiguration can be said to be a certifying event as Christ following Peter’s previous confession of faith.
No one but Jesus
This event appears in all of the Synoptic Gospels, and it is confusing because when Matthew and Mark record that it happened after six days following Peter's confession, Luke writes that it happened about eight days after. Perhaps Matthew and Mark counted the full six days, where Luke went only by dates.
Jesus goes up a high mountain taking only Peter, James, and John. Luke writes that Jesus went up onto a mountain to pray with His disciples (Luke 9:28). When it comes to the location of this high mountain, some say that it is Mount Tabor in the south and/or Mount Hermon in the north, but it seems that He still remained in Caesarea. A good interpretation is to see it as the highest ridge in the Caesarea Philippi region.
Suddenly, Jesus was transfigured before them. His face shone like the sun, and His clothes became white as the light (verse 2). Sometimes there are scholars who insist on essential (complete) transformation, but this is an overinterpretation. The humanity and divinity of Jesus remain the same, but just the visible form has changed.
Just then there appeared before them Moses and Elijah, talking with Jesus (verse 3). Matthew and Mark record the sudden appearance of Moses and Elijah, but Luke writes the actual event that Peter and his companions were very sleepy, but when they became fully awake, they saw His glory and the two men standing with him (Luke 9:32). The apostle Peter keeps falling asleep in prayer times. He most likely worked hard during the day. Of course, Jesus, who worked harder, is awake.
Was it because of the brightness? When they woke up, Moses and Elijah were talking with Jesus.
How did the disciples convince them they were Moses and Elijah? They probably knew it instinctively. Wouldn't they fit perfectly with their images passed down through their ancestors? Or perhaps they found out when they heard the conversation between Jesus.
But why did it have to be Moses and Elijah? Moses represents the Old Testament law (Word), and Elijah represents the Old Testament prophet (Word & Power). Jesus' work on the cross was encouraged by God's Word and Power. The typological ministry through Moses and Elijah will be completed in Jesus Christ.
In any event, Peter sees this amazing sight and says Lord, it is good for us to be here (verse 4), and he wishes to build three shelters σκηνάς (skēnas) there for the Lord. Skēnas is a tent, a shelter, and it is said that the Palestinian at the time had the custom of building a tent for those who are respected.
However, for Peter's offer, Luke writes that he did not know what he was saying (Luke 9:33b). It is as if Peter was sleeptalking after waking up from a long sleep. Although the heart for the glory of Christ is pure, this suggestion of Peter is once again Satan's temptation to hold back Jesus from going to Jerusalem for the ministry of the cross.
Now God directly intervenes. “This is my Son, whom I love; with Him I am well pleased. Listen to Him!” (verse 5b). The disciples heard God's voice directly in the clouds! Peter's passion made the mistake of bringing Jesus, Moses, and Elijah to the same level. That is why God reveals once again that Jesus is the only Son of God, that He is God. Therefore, we must only listen to Jesus.
The Lord comforts the disciples who heard God's voice and tremble in fear (this is a natural reaction) (verse 7).
And when the disciples looked up, they saw no one except Jesus (verse 8).
I believe this is the heart of today's event. The true faith is to see only Jesus.
Jesus is the only One we need to focus on when living our faith. It is as if a child learning to walk only keeps his gaze on his mother. No matter how loud, famous, and ecstatic things are around us, we can walk properly when we look only at Jesus.
Also, believers must hear and follow the voice of Jesus, the Shepherd, alone.
The sheep listen to the shepherd's voice (John 10:3).
The sweet music of the world and interesting sounds abound, but those who listen only to the voice of the shepherd and follow the voice of the shepherd are the true sheep.
Let us think about what we are currently seeing and listening to these days.
Jesus is Christ
Now the three disciples go down with Jesus, leaving their surprised hearts behind.
There is still a lot to do in the world.
Jesus must go to Jerusalem to carry the cross to fulfill His Word. This is prophesied in the Word, and Jesus came to this world to fulfill what He said through the prophets.
So what does the saying mean that Elijah must come first before the Messiah?
This means that the teachers of the law taught that Elijah must come before the Messiah by referring to the verse, See, I will send the prophet Elijah to you before that great and dreadful day of the Lord comes (Malachi 4:5).
At this, Jesus replied again that Elijah had already come, but they treated him arbitrarily, and they would also have done to him everything they wished to the Son of Man, who is the Messiah, and they will kill Him on the cross (verse 12). Only then did the disciples realize that John the Baptist was Elijah. This proves that the Christ, whom the Word testifies, is Jesus.
Following Peter's confession, Matthew actually shows exactly who Jesus really is by witnessing the identity of Christ on the Mount of Transfiguration, God's testimony, and Jesus' interpretation of Malachi's words.
Everyone! Who is Jesus? That's right. He is the Christ and the Son of the living God, the eternal God. This has been witnessed to us by the disciples and the ancestors of faith to the extent that they cannot be refuted any more.
Let us make a decision. To believe in only Jesus and to look at only Jesus...
Solo Christo.
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