여호와께서 모세를 부르시다
1 모세가 그의 장인 미디안 제사장 이드로의 양 떼를 치더니 그 떼를 광야 서쪽으로 인도하여 하나님의 산 호렙에 이르매
2 여호와의 사자가 떨기나무 가운데로부터 나오는 불꽃 안에서 그에게 나타나시니라 그가 보니 떨기나무에 불이 붙었으나 그 떨기나무가 사라지지 아니하는지라
3 이에 모세가 이르되 내가 돌이켜 가서 이 큰 광경을 보리라 떨기나무가 어찌하여 타지 아니하는고 하니 그 때에
4 여호와께서 그가 보려고 돌이켜 오는 것을 보신지라 하나님이 떨기나무 가운데서 그를 불러 이르시되 모세야 모세야 하시매 그가 이르되 내가 여기 있나이다
5 하나님이 이르시되 이리로 가까이 오지 말라 네가 선 곳은 거룩한 땅이니 네 발에서 신을 벗으라
6 또 이르시되 나는 네 조상의 하나님이니 아브라함의 하나님, 이삭의 하나님, 야곱의 하나님이니라 모세가 하나님 뵈옵기를 두려워하여 얼굴을 가리매
7 여호와께서 이르시되 내가 애굽에 있는 내 백성의 고통을 분명히 보고 그들이 그들의 감독자로 말미암아 부르짖음을 듣고 그 근심을 알고
8 내가 내려가서 그들을 애굽인의 손에서 건져내고 그들을 그 땅에서 인도하여 아름답고 광대한 땅, 젖과 꿀이 흐르는 땅 곧 가나안 족속, 헷 족속, 아모리 족속, 브리스 족속, 히위 족속, 여부스 족속의 지방에 데려가려 하노라
9 이제 가라 이스라엘 자손의 부르짖음이 내게 달하고 애굽 사람이 그들을 괴롭히는 학대도 내가 보았으니
10 이제 내가 너를 바로에게 보내어 너에게 내 백성 이스라엘 자손을 애굽에서 인도하여 내게 하리라
11 모세가 하나님께 아뢰되 내가 누구이기에 바로에게 가며 이스라엘 자손을 애굽에서 인도하여 내리이까
12 하나님이 이르시되 내가 반드시 너와 함께 있으리라 네가 그 백성을 애굽에서 인도하여 낸 후에 너희가 이 산에서 하나님을 섬기리니 이것이 내가 너를 보낸 증거니라
오늘 본문에 등장하는 모세는 자그마치 40년을 광야학교에서 애굽 사람들이 가증하게 여기는 양치는 일을 했습니다. 궁중에서의 시간까지 합치면 그의 배움은 총 80년입니다. 궁중에서는 여러 학문과 지식, 전술을 배웠으니 그렇다 치더라도, 광야의 40년은 무의미한 시간이 아닐까요?
그렇지 않습니다. 모세는 광야학교에 입학하지 않고서는 결코 하나님의 일을 감당할 수 없습니다.
무엇을 위한 40년일까요? 무엇을 위한 광야 학교인가요? 무엇을 위한 훈련일까요?
네 발에서 신을 벗으라 (1-5절)
모세는 그의 장인 이드로(르우엘)의 양을 치고 있습니다. 완전히 그들의 일원이 된 것입니다. 하루는 광야의 서쪽으로 양을 몰고 갔습니다. 그곳에는 하나님의 산 호렙이 있었습니다. 어떤 학자들은 모세의 장인의 신전이 있어서 하나님의 산이라고 부른다 하지만, 모세가 자신이 소명을 받은 산이고, 또한 십계명을 받는 산이기에 그렇게 명칭을 한 것입니다. 그렇지 않은 학자들도 있지만 전통적으로 호렙산은 시내산과 같은 산으로 봅니다.
아마도 하나는 산맥의 이름이고, 하나는 산봉우리 이름인 듯 합니다. 오늘날에도 시내반도 최남단에 위치한 해발 2,291m(7516ft)의 예벨 무사Jebel Musa (모세의 산)가 있습니다. 그곳에서 모세는 희한한 광경을 목격합니다. 광야에서 볼 수 있는 흔하지만 쓸모 없는 나무인 떨기나무가 불에 타는 모습입니다.
광야에서 종종 자연 발화하여 그렇게 타버리는 경우는 있지만, 불이 꺼지지 않는 경우는 전무후무합니다.
이에 대한 이유를 모세는 여호와의 사자 때문이라고 설명합니다.
여호와의 사자는 누구인가요?
데이비슨은 다음과 같이 표현한다. 이 천사는 창조된 천사가 아니다. 그는 여호와 자신으로…여호와와 다른 존재이면서도 동일한 분으로 나타난다. 그래서 칼빈이나 다른 많은 학자들은 제2위이신 예수 그리스도, 곧 신의현현Theophany이라고 봅니다. 한가지 분명한 사실은 사자, 불, 여호와, 그리고 엘로힘(4절, 하나님)은 하나의 동일한 실체에 대한 서로 다른 4가지 호칭이라는 사실입니다.
떨기나무가 타지 않는 것은 무엇을 의미하는 것일까요?
떨기나무는 보잘것없는 모세, 나아가 엄청난 고난을 받고 있는 이스라엘을 상징합니다. 보잘것없는 이스라엘이 불과 같은 고난에도 타서 없어지지 않는 이유가 무엇입니까? 바로 그곳에 하나님이 함께 하시기 때문이었습니다!
이와 비슷한 예가 성경에 있습니다. 왕이 또 말하여 이르되 내가 보니 결박되지 아니한 네 사람이 불 가운데로 다니는데 상하지도 아니하였고 그 넷째의 모양은 신들의 아들과 같도다 하고 (단 3:25)
극심한 고난과 어려움이 있습니까? 그럼에도 신기하게 버티고 살아오지 않았습니까? 그 비밀은 타지 않는 떨기나무와 같은 것입니다. 하나님이 지금까지 나와 함께 하신 것입니다. 보잘것없는 나, 우리가정, 그리고 우리 공동체, 우리 나라! 앞으로도 함께 하실 것이 분명합니다.
네 발에서 신을 벗으라 는 의미는 무엇인가요?
하나님은 모세를 두 번이나 부르십니다. 사랑과 진실의 부르심입니다. 또한 그에게 네가 선 곳은 거룩한 곳 이라고 말씀 하십니다. 송병현 교수는 성경에서 시간(안식일)을 거룩하다고 하신 적은 있지만, 공간을 거룩하다고 말씀 하신 것은 이곳이 처음이라고 말합니다. 왜 이곳이 거룩한가요?
하나님이 임재하셨기 때문입니다. 거룩의 구분은 장소 자체가 아니라 하나님의 유무입니다.
호렙의 의미는 황폐함 입니다. 그 황폐한 곳에 하나님이 임하시면 그 황폐한 곳도 성소가 되는 것입니다.
떨기 나무에 하나님이 임재하시면 거룩한 불이 꺼지지 않는 성소, 은혜의 자리가 되는 것입니다.
호렙과 같이 황폐한 우리 가정, 떨기 나무처럼 보잘것없는 내 자신도 하나님이 임재하시면 거룩한 예배의 자리요, 은혜의 자리요, 하나님의 일꾼이 되는 것입니다. 이것이 광야학교의 은혜입니다!
그러면 신을 벗으라 는 의미는 무엇일까요? 신을 벗는 다는 것은 종을 의미합니다. 가장 천한 종은 신을 신지 않고 다닙니다. 또한 손님이 오면 손님은 신을 벗고, 가장 천한 종이 물을 떠와서 그 먼지 묻고, 더럽고 냄새 나는 발을 씻긴 후에 그 손님은 주인의 카펫으로 올라갑니다.
지금 하나님은 모세를 당신의 종으로, 손님으로 초대하고 계십니다. 그 부르심에 응답하기 위해서는 자신의 더러운 것을 씻어야 합니다. 또한 자신의 모든 권리를 내려놓고 종이 되어야 합니다.
죄 사함을, 거룩함을 받아야 하는 것입니다. 하나님은 먼저 죄 사함, 거룩함을 위해 부르십니다.
이것이 신을 벗는다는 의미입니다. 지금 내가 벗어야 할 신은 무엇인가요?
이제 가라 (6-10절)
6, 7절은 2:23-25에 등장한 하나님의 4가지 동사가 그대로 나타납니다. 먼저 6절에서 아브라함, 이삭, 야곱의 하나님이라는 것은 언약을 기억하시는 하나님임을, 7절에 보고, 듣고, 알고 계시는 분입니다.
나, 곧 모세가 볼 때는 아무 일도 일어나지 않았지만, 하나님께서 듣고 보고 알고 기억하시니 구원이 시작됩니다.
여기서 중요한 동사는 내려가서(8)입니다. 류호준 교수는 이것이 파토스, 곧 감정이입으로 하나님이 다른 신들과의 차별점이라고 말합니다. 하나님은 인생을 지으시고 내버려 두시는 것이 아니라, 인간의 세계로 내려오십니다. 함께 하시는 것입니다. 이것이 구약의 쉐키나Shekinah (임재) 사상이고 이것이 신약의 임마누엘 입니다. 바로 하나님이 인간이 되신 성육신 사건입니다.
하나님이 왜, 인간 세계에 내려오셨나요? 왜, 하나님이 인간이 되셨습니까? 본문이 그 답을 줍니다.
건져내고(8) 2:19절에 건져내고 와 동일한 단어입니다. 하나님은 이스라엘을 애굽에서 건져내시기 위해서 내려오셨습니다. 예수님 역시 당신의 백성을 죄에서 건져내시기 위해서 이 땅에 내려오셨습니다.
인도하여… 데려가다 또는 올리다 (8) 결국 하나님은 이스라엘을 가나안 땅으로 올리실 것입니다. 이 일을 위해 내려오신 것입니다. 예수님 역시 우리를 영원한 천국 가나안으로 올리시기 위해서 오신 것입니다.
그런데 여기 놀라운 반전이 있습니다. 그냥 하나님이 하시면 되는데, 이제 가라 고 모세에게 명령하십니다. 하나님은 늘 이러한 분입니다. 대행자를 세우십니다. 이번에는 모세입니다. 그들의 백성을 위로하고 구원하는 그 거룩한 사명을 주십니다. 신발을 벗으라고 하신 이유도 이 사명을 주시기 위함입니다. 제2의 모세이신 예수님 역시 당신의 백성을 위로하고 고치시고, 죄에서 건지시고, 천국으로 올리십니다. 이제 이 일을 우리에게 명령하고 계시는 것입니다. 하나님의 때가 되었다! 이제는 가라 고 명령하십니다. 단! 신을 벗은 자만이 받을 수 있는 사명입니다. 나의 신을 벗고, 거룩한 사명을 받읍시다.
모든 죄와 아집, 교만을 벗어버리고 하나님의 대행자가 됩시다.
Moses and the Burning Bush
3 Now Moses was tending the flock of Jethro his father-in-law, the priest of Midian, and he led the flock to the far side of the wilderness and came to Horeb, the mountain of God. 2 There the angel of the Lord appeared to him in flames of fire from within a bush. Moses saw that though the bush was on fire it did not burn up. 3 So Moses thought, “I will go over and see this strange sight—why the bush does not burn up.”
4 When the Lord saw that he had gone over to look, God called to him from within the bush, “Moses! Moses!”
And Moses said, “Here I am.”
5 “Do not come any closer,” God said. “Take off your sandals, for the place where you are standing is holy ground.” 6 Then he said, “I am the God of your father, the God of Abraham, the God of Isaac and the God of Jacob.” At this, Moses hid his face, because he was afraid to look at God.
7 The Lord said, “I have indeed seen the misery of my people in Egypt. I have heard them crying out because of their slave drivers, and I am concerned about their suffering. 8 So I have come down to rescue them from the hand of the Egyptians and to bring them up out of that land into a good and spacious land, a land flowing with milk and honey—the home of the Canaanites, Hittites, Amorites, Perizzites, Hivites and Jebusites. 9 And now the cry of the Israelites has reached me, and I have seen the way the Egyptians are oppressing them. 10 So now, go. I am sending you to Pharaoh to bring my people the Israelites out of Egypt.”
11 But Moses said to God, “Who am I that I should go to Pharaoh and bring the Israelites out of Egypt?”
12 And God said, “I will be with you. And this will be the sign to you that it is I who have sent you: When you have brought the people out of Egypt, you will worship God on this mountain.”
Moses, who appears in today's scripture, spent as much as 40 years of shepherding in a wilderness school that the Egyptians detested. Including his time at the palace, his learning is a total of 80 years. He learned many disciplines, knowledge, and tactics in the palace. Even so, would 40 years in the wilderness be a pointless time?
No, it's not. Without Moses entering the wilderness school, he could never accomplish the work of God.
What is 40 years for? What is the wilderness school for? What is the training for?
Take off your sandals (verses 1-5)
Moses was tending the sheep of Jethro (Reuel), his father-in-law. He became part of them completely. One day, he led the flock to the west of the wilderness. It was Horeb, the mountain of God. Some scholars call it the mountain of God because there was a temple of the father-in-law of Moses, but Moses named it that way because it was the mountain to which he was called and also to receive the Ten Commandments. Some scholars do not agree, but traditionally, Mount Horeb is viewed as the same mountain as Mount Sinai.
Perhaps one is the name of the mountain range and the other is the name of the mountain peak. Even today, there is the Jebel Musa (Moses' Mountain), 2,291 m (7516 ft) above sea level, located at the southernmost tip of the Sinai Peninsula. There, Moses witnessed a strange sight. It is a common useless bush found in the wilderness, but a bush burning in fire.
Often spontaneously ignited in the wilderness and burns, but it was unheard of that the fire does not burn up.
Moses explained the reason for this as Jehovah's messenger.
Who is Jehovah's Messanger? Davidson puts it like this: This angel is not a created angel. He is Jehovah himself... He was different from Jehovah, but appears to be the same. That is why Calvin and many other scholars see it as the second, Jesus Christ, the Theophany. One thing is clear: the lion, the fire, the Lord, and the Elohim (verse 4, God) are four different designations for one and the same entity.
What does it mean for the bush does not burn? The bush symbolizes little Moses, and even Israel, who is suffering tremendously. Why is the insignificant Israel not burned down by suffering like fire? It was because God is with them right there!
A similar example is in the Bible. The king also said, “I see four unbound men walking around in the fire, and they were unbound and unharmed, and the fourth looks like a son of the gods." (Dan. 3:25)
Are you experiencing extreme hardships? Nevertheless, haven't you been alive with a miracle? The secret is like a bush that does not burn. God has been with me until now. The little one like me, our family, our community, our country! Surely, He will be with us in the future.
What does it mean “take off your sandals”? God calls Moses twice. It is the call of love and truth. He also tells him that where you are standing is holy ground. Prof. Song Byung-Hyun says that in the Bible, time (Sabbath) has been called holy, but this is the first time God said that space is holy. Why is this place holy?
It is because God is present. The distinction of holiness is not the place itself, but the presence or absence of God.
Horeb means desolation. When God comes to that desolate place, the desolate place becomes a sanctuary.
When God is present in the bush, it becomes a sanctuary and a place of grace that does not extinguish the holy fire.
Our desolate family like Horeb, and myself, as insignificant as a bush, become a place of holy worship, a place of grace, and a worker of God when God is present. This is the grace of the Wilderness School!
Then what does it mean to take off your sandals? To take off your shoes means become a servant. The humblest servants go without sandals. Also, when a guest arrives, the guest takes off his sandals, and the servant bring water and wash the dirt, dirty, stinky feet with the water, then the guest rises to the owner's carpet.
Now God is inviting Moses as his servant and guest. In order to respond to that call, must wash dirty things. Also put down all rights and become a servant.
Must receive the forgiveness of sins and sanctification. God calls for the forgiveness of sins and holiness first.
This means taking off sandals. What sandals do I need to take off now?
Now, go. (verses 6-10) Verses 6 and 7 appears the same four verbs of God in 2:23-25. First, in verse 6, the God of Abraham, Isaac, and Jacob is the God who remembers the covenant, who sees, hears, and knows in verse 7.
When I (Moses) saw, nothing happened, but salvation begins when God hears, sees, knows and remembers. The important verb here is to go down (8). Professor Ryu Hojun says that this is the difference between God and other gods through pathos, empathy. God doesn't make life and leave it alone, He comes down to the human world. He is with us. This is the Old Testament Shekinah (presence) idea and this is the New Testament Immanuel. It is the incarnation event in which God became human.
Why did God come down to the human world? Why, did God become human? Today’s scripture gives the answer.
The same word used as rescue from (8) and rescue from in verse 2:19. God came down to rescue Israel from Egypt. Jesus also came down to earth to rescue His people from sin.
Rescue from... Bring up (8) Eventually, God will bring Israel to the land of Canaan. God came down for this. Jesus also came to bring us up to the eternal Heaven, Canaan.
But here's an amazing twist. The Lord just can do it by himself, but God commands Moses to go now. God is always like this. God set up a messenger. This time it is Moses. God gives him that holy mission to comfort and save his people. The reason he told him to take off his shoes is also to give this mission. Jesus, the second Moses, comforts and heals his people, delivers them from sin, and raises them to Heaven. He is now commanding us to do this. God's time has come! Commands us “Now, go”. But, it is the mission only those who take off sandals can receive. Let's take off my sandals and receive holy mission.
Let's put off all sin, egotism, and pride and become God's messenger.
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