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20240906 [새벽묵상] 주만 바라볼지라 | Look only to the Lord (느/Neh 4:1~14)



4:1 산발랏이 우리가 성을 건축한다 함을 듣고 크게 분노하여 유다 사람들을 비웃으며

4:2 자기 형제들과 사마리아 군대 앞에서 일러 말하되 이 미약한 유다 사람들이 하는 일이 무엇인가, 스스로 견고하게 하려는가, 제사를 드리려는가, 하루에 일을 마치려는가 불탄 돌을 흙 무더기에서 다시 일으키려는가 하고

1 When Sanballat heard that we were rebuilding the wall, he became angry and was greatly incensed. He ridiculed the Jews, 2 and in the presence of his associates and the army of Samaria, he said, “What are those feeble Jews doing? Will they restore their wall? Will they offer sacrifices? Will they finish in a day? Can they bring the stones back to life from those heaps of rubble—burned as they are?”


4:3 암몬 사람 도비야는 곁에 있다가 이르되 그들이 건축하는 돌 성벽은 여우가 올라가도 곧 무너지리라 하더라

3 Tobiah the Ammonite, who was at his side, said, “What they are building—even a fox climbing up on it would break down their wall of stones!”


4:4 우리 하나님이여 들으시옵소서 우리가 업신여김을 당하나이다 원하건대 그들이 욕하는 것을 자기들의 머리에 돌리사 노략거리가 되어 이방에 사로잡히게 하시고

4:5 주 앞에서 그들의 악을 덮어 두지 마시며 그들의 죄를 도말하지 마옵소서 그들이 건축하는 자 앞에서 주를 노하시게 하였음이니이다 하고

4 Hear us, our God, for we are despised. Turn their insults back on their own heads. Give them over as plunder in a land of captivity. 5 Do not cover up their guilt or blot out their sins from your sight, for they have thrown insults in the face of the builders.


4:6 이에 우리가 성을 건축하여 전부가 연결되고 높이가 절반에 이르렀으니 이는 백성이 마음 들여 일을 하였음이니라

6 So we rebuilt the wall till all of it reached half its height, for the people worked with all their heart.


4:7 산발랏과 도비야와 아라비아 사람들과 암몬 사람들과 아스돗 아람들이 예루살렘 성이 중수되어 그 허물어진 틈이 메꾸어져 간다 함을 듣고 심히 분노하여

4:8 다 함께 꾀하기를 예루살렘으로 가서 치고 그 곳을 요란하게 하자 하기로

4:9 우리가 우리 하나님께 기도하며 그들로 말미암아 파수꾼을 두어 주야로 방비하는데

7 But when Sanballat, Tobiah, the Arabs, the Ammonites and the people of Ashdod heard that the repairs to Jerusalem’s walls had gone ahead and that the gaps were being closed, they were very angry. 8 They all plotted together to come and fight against Jerusalem and stir up trouble against it. 9 But we prayed to our God and posted a guard day and night to meet this threat.


4:10 유다 사람들은 이르기를 흙 무더기가 아직도 많거늘 짐을 나르른 자의 힘이 다 빠졌으니 우리가 성을 건축하지 못하리라 하고

4:11 우리의 원수들은 이르기를 그들이 알지 못하고 보지 못하는 사이에 우리가 그들 가운데 달려 들어가서 살륙하여 역사를 그치게 하리라 하고

4:12 그 원수들의 근처에 거주하는 유다 사람들도 그 각처에서 와서 열 번이나 우리에게 말하기를 너희가 우리에게로 와야 하리라 하기로

10 Meanwhile, the people in Judah said, “The strength of the laborers is giving out, and there is so much rubble that we cannot rebuild the wall.”

11 Also our enemies said, “Before they know it or see us, we will be right there among them and will kill them and put an end to the work.”

12 Then the Jews who lived near them came and told us ten times over, “Wherever you turn, they will attack us.”


4:13 내가 성벽 뒤의 낮고 넓은 곳에 백성이 그들의 종족을 따라 칼과 창과 활을 가지고 서 있게 하고

4:14 내가 돌아본 후에 일어나서 귀족들과 민장들과 남은 백성에게 말하기를 너희는 그들을 두려워하지 말고 지극히 크시고 두려우신 주를 기억하고 너희 형제와 자녀와 아내와 집을 위하여 싸우라 하였느니라

13 Therefore I stationed some of the people behind the lowest points of the wall at the exposed places, posting them by families, with their swords, spears and bows. 14 After I looked things over, I stood up and said to the nobles, the officials and the rest of the people, “Don’t be afraid of them. Remember the Lord, who is great and awesome, and fight for your families, your sons and your daughters, your wives and your homes.”


 

히브리성경이나 히브리어를 헬라어로 번역한 70인역LXX에 의하면 에스라서와 느헤미야서는 한권의 책이었습니다. 에스라-느헤미야서는 구약 시대 가장 마지막 사건을 다루는 책으로 바사(페르시아)왕 고레스Cyrus 칙령에 의하여 포로 귀환이 시작되어 본국에 돌아온 유대인들이 성전과 성벽을 지어 예루살렘을 재건하는 약 100년간의 이야기를 담고 있는 성경입니다.

에스라서는 성전 재건과 율법 낭독, 절기와 가정의 개혁을 담고 있는 반면에, 느헤미야서는 성벽을 재건하는 내용을 담고 있습니다. 또한 두 책 모두 헌신자와 귀환자들의 명단을 기록합니다.

여기서 알 수 있는 것은 개혁이란 먼저 중심과 삶에서 이루어져서 외부로 나가는 것이라는 사실입니다.

먼저 핵심인 성전과 백성들의 삶이 재건된 후, 그것을 담고 보호하는 성벽을 재건해야 하는 순서입니다.

성전이 파괴된 것이 B.C.586년이었고, 스룹바벨을 중심으로 한 1차 포로 귀환(B.C.536)이 이루어진 후 성전이 완공되어 봉헌된 것이 B.C.516년입니다. 성전이 파괴되었다가 다시 봉헌되기까지 정확하게 70년이 걸린 것입니다. 그래서 이것을 기준으로 포로시기를 일반적으로 70년이라고 말합니다.

그 후 에스라를 중심으로 한 2차 포로귀환(B.C.458)이 이루어집니다.

아론의 16대손(스 7:5)인 학사 에스라는 율법의 낭독으로 유다 백성들의 개혁을 이루어 냅니다(느8장).

3차 포로귀환은 에스라의 2차 포로귀환 후 13년이 지난 B.C.445년 느헤미야를 중심으로 이루어졌고, 느헤미야는 유다 백성들과 함께 성벽을 단 52일만에 재건합니다.    

 

According to the Septuagint (LXX), which translated the Hebrew Bible or Hebrew into Greek, Ezra and Nehemiah were considered one book. Ezra-Nehemiah is a Bible book that deals with the last events of the Old Testament, covering about 100 years, detailing the return of the Jews to their homeland following the decree of King Cyrus of Persia, their rebuilding of the temple and the walls, and the restoration of Jerusalem.

Ezra focuses on the reconstruction of the temple, the reading of the law, and reforms in the festivals and families, while Nehemiah centers on the reconstruction of the walls. Both books also record the lists of the devoted returnees.

What we can understand from this is that reform begins from the center and moves outward. First, the core, which includes the temple and the lives of the people, must be rebuilt, and then the walls, which contain and protect it, are restored.

The temple was destroyed in 586 B.C., and the first return of the exiles, led by Zerubbabel, took place in 536 B.C., after which the temple was completed and dedicated in 516 B.C. It took exactly 70 years from the temple's destruction until its rededication. Therefore, this period of exile is generally referred to as 70 years.

Afterward, the second return, led by Ezra, took place in 458 B.C. Ezra, a scribe and a 16th-generation descendant of Aaron (Ezra 7:5), brought about reforms among the people of Judah by reading the law (Nehemiah 8).

The third return occurred 13 years after Ezra's second return, in 445 B.C., led by Nehemiah. Nehemiah, along with the people of Judah, rebuilt the walls in just 52 days.



하나님 일에도 방해하는 세력은 있다.

단 52일만에 성벽을 재건하는 것은 하나님의 은혜로 밖에는 설명할 수 없을 것입니다.

그런데 그렇게 하나님의 은혜가 부어지는 와중에도 하나님의 일을 방해하는 세력은 존재합니다.

스룹바벨이 성전을 재건할 때도 그것을 방해하는 사람들이 있었습니다(스 4:4~6).

사마리아 사람들입니다. 그들은 북이스라엘이 멸망할 때 앗수르 왕이 그 땅에 강제로 이주시킨 이방인들과 그들 사이에 태어난 혼혈족입니다. 또한 그들에게 붙어 살아가는 암몬이나 모압과 같은 족속들이었습니다. 그 대표가 호론 사람 산발랏과 그의 종이었던 암몬 사람 도비야, 그리고 아라비아 사람 게셈입니다(느 2:10, 19).

산발랏달 신이 생명을 주었다 라는 의미이고, 도비야여호와는 선하시다 라는 의미입니다.

그는 암몬사람이거나 암몬지역에 총독이었을 것으로 보입니다. 그들은 노골적으로 유다가 회복되고 강해지는 것에 대한 불안감을 드러내며, 유다 백성들의 성벽 재건을 방해했습니다.

우리는 본문에서 하나님의 일을 함에 있어서 얼마든지 어려움이 있을 수 있다는 중요한 진리를 발견합니다. 그리고 그 어려움은 외적인 것과 내부적인 것으로 나눌 수 있습니다. 

성벽을 재건하는 유대인들을 향한 외적인 공격(1~3)은 비난, 비아냥, 업신여김, 협박(8, 11, 12)입니다.

사탄은 하나님의 나라가 세워지는 것에 대해서 분노합니다. 그래서 어이없는 유언비어를 만들어내고, 비난하고 비아냥대며, 심지어 사마리아 사람들처럼 실제적인 위협을 가하기도 합니다.

이러한 방법은 지금도 교회에서 사탄이 자주 사용하는 아주 효과적인 방법입니다.

두번째 어려움은 유대인 공동체의 내부적인 문제였습니다(10, 11).

성벽을 재건하는 일을 하면서 동시에 밤낮으로 보초의 임무를 서야 하는 유대인들은 체력적으로 지칠 수밖에 없었습니다. 또한 언제 사마리아 사람들이 공격해 올지 모른다는 두려움에 사로잡혔습니다.

그러다 보니 유대인들은 성벽을 완공하지 못하고, 사마리아 사람들에게 살륙 당할 것이라는 부정적인 생각을 가지게 된 것입니다. 이것 역시 사탄이 자주 사용하는 공격 방법입니다.  

 

There are forces that interfere with God's work.

Rebuilding the walls in just 52 days can only be explained as God's grace. However, even during such a period of God's grace, there were forces that hindered His work. When Zerubbabel was rebuilding the temple, there were people who interfered (Ezra 4:4–6). These were the Samaritans, a mixed race of foreigners who had been forcibly resettled in the land by the Assyrian king after the fall of the northern kingdom of Israel. Alongside them were groups like the Ammonites and Moabites. The prominent figures among them were Sanballat the Horonite, Tobiah the Ammonite servant, and Geshem the Arabian (Nehemiah 2:10, 19).

Sanballat means "Sin (the moon god) has given life," while Tobiah means "the Lord is good." Tobiah was likely either an Ammonite or a governor of the Ammon region. They openly expressed their anxiety over Judah's recovery and strength and actively opposed the rebuilding of the wall. From this, we can learn an important truth: there can be many challenges when doing God's work. These challenges can be both external and internal.

The external challenges against the Jews rebuilding the walls (1–3) were slander, ridicule, contempt, and threats (8, 11, 12).

Satan is angry when God's kingdom is being established. He spreads unfounded rumors, mocks, ridicules, and, like the Samaritans, even poses real threats. These methods are still commonly used by Satan in the church today.

The second challenge was internal issues within the Jewish community (10, 11).

The Jews, who were rebuilding the walls while also serving as guards day and night, were physically exhausted. They were also gripped by fear of a sudden attack from the Samaritans. As a result, they began to think they would never complete the wall and that they would be slaughtered by the Samaritans. This negative thinking is another common attack used by Satan.



대처법

그렇다면 유대인들은 이제 그만 성벽건축을 포기해야 할까요? 아닙니다. 하나님이 시작하신 일은 하나님께서 마무리하실 것을 믿습니다. 하지만 우리가 어떻게 문제에 대처하는 가는 매우 중요합니다.

먼저 기도해야 합니다(4, 5, 9).

느헤미야는 매우 구체적으로 기도합니다. 그는 자신들의 상황과 대적들이 어떻게 협박하는지에 대해서 상세하게 하나님께 아룁니다. 그리고 사마리아 사람들의 죄악은 하나님을 대적하는 것임을 주께 말씀드립니다. 그리고 그들의 악을 덮어두지 마시며 죄를 도말하지 마시기를 간구합니다. 

다음은 구체적인 행동입니다(6, 9, 13).

유대인들은 기도만 한 것이 아닙니다. 그들은 성벽건축을 계속하여 모든 성벽을 이었고, 벽의 높이가 절반이 되도록 세웠습니다. 그렇게 할 수 있었던 이유는 백성이 마음을 들여 일을 했기(6) 때문입니다.

뿐만 아니라 살해위협과 언제 있을지 모를 공격에 대비하여 유대인들은 밤낮으로 파수꾼을 세웠습니다. 그들은 한손에는 삽을 한손에는 칼을 쥐고 일을 하며, 동시에 경비를 했습니다(9, 13절).

마지막으로 격려입니다(14).

사탄은 하나님의 자녀들이 현실만을 보도록 두려움을 주고, 문제를 크게 부각시키며, 부정적인 마음을 갖도록 합니다. 하지만 하나님의 사람은 시선을 문제가 아닌 하나님께 고정시켜야 합니다.

그래서 느헤미야는 너희는 그들을 두려워하지 말고, 지극히 크시고 두려우신 주를 기억하라(14a)고 격려합니다. 또한 그는 너희 형제와 자녀와 아내와 집을 위하여 싸우라(14b)고 명령함으로, 우리가 무엇을 위해 싸워야 하는지를 상기시킵니다. 싸움의 목적인 다름아닌 하나님과 우리 가족을 위한 것임을 기억하게 격려한 것입니다. 

 

How to Respond

Does this mean the Jews should give up on building the walls? No. They believed that God, who had initiated the work, would complete it. But how we respond to the problem is crucial.

First, we must pray (4, 5, 9).

Nehemiah prayed very specifically. He detailed their situation and the threats from their enemies before God. He also asked God to remember that the sins of the Samaritans were against Him and to not cover their evil or blot out their sins.

Next is specific action (6, 9, 13).

The Jews didn't just pray. They continued building the wall until all the walls were connected, and the height reached half of what it would be. This was possible because the people worked with all their heart (6). Additionally, to prepare for possible threats and assassination attempts, the Jews set up guards day and night. They worked with a trowel in one hand and a sword in the other, working while being on guard (9, 13).

Finally, there is encouragement (14).

Satan tries to instill fear and highlight problems, making God's people focus only on the challenges. But God's people must fix their gaze on God, not on the problem. Nehemiah encourages the people by saying, "Don’t be afraid of them. Remember the Lord, who is great and awesome" (14a). He also commands them to "fight for your families, your sons and your daughters, your wives and your homes" (14b), reminding them of what they are fighting for—God and their families.



우리가 하나님의 일을 한다고 해도 얼마든지 우리 삶에 어려움이 있을 수 있습니다.

어쩌면 하나님의 일이기 때문에 더 어려움이 있을 수 있습니다.

어떻게 할까요? 두려워서 물러나고, 포기하고, 주저앉을까요?

아닙니다! 먼저는 힘을 다해 기도해야 합니다. 그리고 구체적인 행동을 취해야 합니다.

마지막으로 오직 하나님만 바라보라고 서로 격려해야 합니다.

그렇게 할 때 우리는 얼마든지 어려움을 극복하고 하나님의 선하신 뜻을 이루는 아름다운 도구가 될 것입니다. 반드시 그렇게 될 것입니다.


Even when we are doing God's work, there can be difficulties in our lives. In fact, it may be even more challenging because it is God's work. So, what should we do? Should we retreat, give up, and sit down in fear?

No! First, we must pray with all our might. Then, we must take concrete action. Lastly, we must encourage one another to keep our eyes fixed on God. By doing so, we can overcome any difficulties and become beautiful instruments that accomplish God's good will. This will surely happen.

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